موتورهای جستجو

Saturday، ۱ Aazar ۱۳۹۹

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو ابزاری آنلاین است که نتایج را در پایگاه داده خود براساس جستجوی (کلمه کلیدی) ارائه شده توسط کاربر اینترنت جستجو می کند. نتایج معمولاً وب سایتهایی هستند که از لحاظ معنایی با پرسش جستجو مطابقت دارند.

موتورهای جستجو نتایج را در پایگاه داده خود پیدا می کنند ، آنها را مرتب می کنند و بر اساس الگوریتم جستجو ، لیست مرتب شده ای از این نتایج تهیه می کنند. این لیست معمولاً صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نامیده می شود.

موتورهای جستجوی زیادی در بازار وجود دارد ، در حالی که بیشترین کاربرد را گوگل دارد. بسیاری از مرورگرها در وب سایت هایی مانند Chrome ، Firefox ، Safari یا Edge معمولاً دارای موتور جستجوی پیش فرض تنظیم شده به عنوان صفحه اصلی یا صفحه اصلی شما هستند.

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند

ممکن است در نحوه کار موتورهای جستجو تفاوت هایی وجود داشته باشد ، اما اصول اولیه آن ثابت مانده است. هر یک از آنها باید کارهای زیر را انجام دهند:

  • خزیدن
  • ایندکس کردن
  • ایجاد نتایج

1. خزیدن

موتورهای جستجو ربات های خاص خود را دارند ، ربات های کوچکی که وب سایت ها را در شبکه جهانی وب جستجو می کنند. این ربات های کوچک همه زبانه ها ، پوشه ها ، زیرصفحه ها ، محتوا ، هر آنچه را که می توانند در وب سایت پیدا کنند اسکن می کنند.

خزیدن مبتنی بر یافتن پیوندهای فرامتنی است که مربوط به وب سایت های دیگر است. با تجزیه و تحلیل این ارتباطات ، ربات ها می توانند به طور بازگشتی منابع جدیدی برای خزیدن پیدا کنند.

2.ایندکس کردن

هنگامی که ربات ها داده ها را خزیدند ، نوبت به ایندکس کردن می رسد. این فهرست اساساً یک کتابخانه آنلاین از وب سایت ها است.

وب سایت شما باید ایندکس شود تا در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر شود. به خاطر داشته باشید که ایندکس کردن یک روند مداوم است. ربات ها برای کشف داده های جدید به هر وب سایت بازمی گردند.

3. ایجاد نتایج

موتورهای جستجو پس از ارسال درخواست کاربر توسط کاربر ، نتیجه ایجاد می کنند. این فرآیند بررسی درخواست در برابر همه ورودی های وب سایت در فهرست است. بر اساس الگوریتم ، موتور جستجو بهترین نتایج را انتخاب می کند و یک لیست مرتب ایجاد می کند.

الگوریتم موتور جستجو چیست؟

الگوریتم موتور جستجو فرمولی منحصر به فرد است که نحوه مرتب سازی وب سایت ها را در صفحه نتایج موتور جستجو تعیین می کند. این علامت تجاری هر موتور جستجو است ، بنابراین مخفی نگه داشته می شود.

الگوریتم ترکیبی از عوامل مختلف رتبه بندی است. مقالات زیادی را پیدا خواهید کرد که با عوامل واقعی "رتبه بندی Google" سروکار دارند. حقیقت این است که حتی وقتی می دانید چه عواملی هستند ، وزن دقیق آنها را نمی دانید.

مهمترین عامل برای رتبه بندی تمام موتورهای جستجو باید مرتبط باشد. هدف اصلی موتورهای جستجو یافتن آنچه کاربر اینترنت به دنبال آن است است.

در مورد گوگل ، عوامل اصلی رتبه بندی عبارتند از:

  • ارتباط وب سایت / مطالب
  • قدرت و ارتباط منابع

برخی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم رتبه بندی عبارتند از:

  • بهینه سازی موبایل
  • ساختار و بهینه سازی محتوا
  • قابلیت استفاده
  • دسترسی
  • سرعت صفحه
  • سیگنال های اجتماعی
  • قدرت کلی دامنه
  • محبوب ترین موتورهای جستجو

از نظر محبوبیت جهانی ، گوگل سالها شماره 1 بوده است. در اینجا لیستی از 10 موتور جستجوگر محبوب وجود دارد:

1. گوگل

گوگل غول صنعت است و شاید پیچیده ترین الگوریتم را داشته باشد. این شامل یادگیری ماشین ، هوش مصنوعی و RankBrain است ، الگوریتمی دیگر که می تواند وزن عوامل رتبه بندی را با توجه به رفتار کاربر و کیفیت نتایج قبلی تغییر دهد. بیش از 70٪ از کاربران اینترنت در سراسر جهان از سال 1998 در Google جستجو کرده اند.

2. بایدو

بایدو اولین موتور جستجو در سال 2000 در چین بود. این مانند گوگل چین است. بایدو در پروژه های مختلف هوش مصنوعی با شرکت هایی مانند مایکروسافت ، کوالکام ، اینتل یا دایملر همکاری کرده است. مانند گوگل ، آنها بسیاری از راه حل های دیگر مانند خدمات ابری ، نقشه ها ، شبکه های اجتماعی ، جستجوی تصویر و ویدیو و موارد دیگر را ارائه می دهند.

3. بینگ

مایکروسافت پس از موتورهای جستجوی قبلی MSN Search و Windows Live Search موتور جستجوی خود را در سال 2009 به عنوان یک پروژه جدید راه اندازی کرد. هدف اصلی ایجاد رقیبی برای گوگل بود. در سطح جهانی ، این واقعا وجود ندارد ، اما در ایالات متحده ، Bing دومین ابزار جستجو در اینترنت است.

4. یاهو

در اصل ، این یکی از رایج ترین ارائه دهندگان ایمیل و موتورهای جستجو بود. این شرکت در دهه 90 رشد چشمگیری داشت ، اما پس از سال 2000 به نوعی فاقد نوآوری شدند و ارزش خود را از دست دادند. در سال 2017 ، یاهو! توسط Verizon Communications خریداری شد.

5. یاندکس

Yandex Search اصلی ترین موتور جستجوی روسی است. طبق ویکی پدیا ، یاندکس بیش از 50٪ از کل جستجوها را در روسیه ایجاد می کند. اگرچه الگوریتم به پیچیدگی گوگل نیست ، اما با ادغام هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که جستجوها را تجزیه و تحلیل می کند و از آنها می آموزد ، به طور مداوم در حال بهبود است.

6. سئوال کنید

Ask (قبلا Ask Jeeves) در سال 1996 راه اندازی شد. این طراحی برای پاسخ به سئوالات ارسال شده در فرم جستجو است. به لطف نوار ابزار Ask ، این موتور جستجو توانست با بازیکنان بزرگی مانند Bing ، Yahoo! و گوگل متأسفانه ، نوار ابزار بارها به عنوان ویژگی ناخواسته مرورگر نصب شده است.

7. DuckDuckGo

DuckDuckGo یک موتور جستجو کمی متفاوت است. آنها با ردیابی نکردن هیچ اطلاعاتی از حریم خصوصی کاربران محافظت می کنند. DuckDuckGo نتایج سفارشی را بر اساس جستجوهای قبلی شما نمایش نمی دهد. به همین ترتیب ، تبلیغ کنندگان نمی توانند رفتار کاربر را کنترل کنند. از طرف دیگر ، می توانید تبلیغات را از طریق Bing اجرا کنید ، زیرا DuckDuckGo شریک جستجوگر آنها در کنار یاهو است.

8. بالا

Naver کره جنوبی گوگل است. این موتور جستجو حدود 75٪ جستجوهای کشور را پوشش می دهد. این در سال 1999 آغاز شد و در سال 2000 موفق به استخراج انواع مختلف نتایج متناسب با کلمات کلیدی وارد شده شد. نتایج شامل وب سایت ها ، تصاویر ، وبلاگ ها ، رستوران ها ، مغازه ها و موارد دیگر است. گوگل 5 سال بعد این ویژگی را منتشر کرد.

9. AOL

در دهه 1990 ، AOL یکی از بزرگترین موتورهای جستجو مبتنی بر خزنده بود. به عنوان یک شرکت ، AOL خدمات بسیاری دیگری را ارائه می دهد: خدمات پست الکترونیکی ، پیام رسانی فوری ، محتوای ویدئویی ، صفحات زرد ، راهنماهای شهر. در حال حاضر ، بیش از 0.5٪ از کاربران اینترنت از AOL Search استفاده می کنند.

10. Dogpile

Dogpile یک موتور جستجوگر است ، بنابراین با ایجاد جستجوی همزمان جستجو برای همان جستجوی در سایر موتورهای جستجو ، یعنی: Google ، Yahoo! ، Yandex و دیگران ، صفحه ای با نتایج موتور جستجو ایجاد می کند. Dogpile در سال 1995 راه اندازی شد.